ZÁSADY PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU
Cílem těchto zásad je vymezení základních pojmů a principu fungování participativního rozpočtu (PAR) města Libčice nad Vltavou
1. Pojmy
a) Participativní rozpočet (dále také „PAR“) je proces, kdy je občanům města umožněno každoročně rozhodovat o části rozpočtu.
b) Výzva je dokument schválený Radou Města Libčice nad Vltavou obsahující informace k aktuálnímu ročníku PAR.
c) Občan města je fyzická osoba, která má trvalý pobyt v Libčicích nad Vltavou a dosáhla věku 18 let. Je to osoba oprávněná k hlasování o projektech.
d) Navrhovatel projektu je fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a podává návrh projektu v rámci PAR. S osobními údaji navrhovatele je nakládáno dle GDPR PAR, u projektu je vždy zveřejňováno jméno a příjmení navrhovatele.
e) Podporovatel (hlasující) je fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a má trvalý pobyt v Libčicích nad Vltavou.
f) Město je město Libčice nad Vltavou.
g) Úřad je městský úřad Libčice nad Vltavou.
h) Realizátor projektu je město Libčice nad Vltavou.
i) Rada města Do její kompetence spadá koordinace celého procesu participativního rozpočtu včetně dohledu nad realizací projektů.
j) Projekt je akce realizovaná na území a majetku města Zahrnuje jak náklady na pořízení majetku, tak i například zemní práce, montáž apod.;
2. Proces participativního rozpočtu
a) Každý ročník PAR se skládá z několika na sebe navazujících fází:
- schválení Výzvy Radou Města Libčice nad Vltavou,
- podávání návrhů projektů navrhovateli,
- posuzování proveditelnosti návrhů zástupci města. Komisí pro rozvoj a odsouhlasením Radou města,
- hlasování občanů,
- realizace vítězných projektů městem.
b) Termíny pro jednotlivé fáze PAR jsou stanoveny v harmonogramu Výzvy.
3. Ročníky
a) PAR probíhá v jednotlivých ročnících.
b) Každý ročník zahajuje Rada Města Libčice nad Vltavou schválením Výzvy, která pro daný ročník vymezuje:
- bjem finančních prostředků alokovaných na PAR z rozpočtu města,
- základní informace k podávání projektů a kontakty,
- harmonogram PAR.
c) Zastupitelstvo Města Libčice nad Vltavou schvaluje tato Pravidla PAR a pro každý ročník objem finančních prostředků alokovaných pro PAR z rozpočtu města.
4. Podávání návrhů projektů
a) Navrhovatel musí být občan s trvalým pobytem ve městě Libčice nad Vltavou, který dovršil 18 let.
b) Každý navrhovatel může podat pouze jeden projekt a je očekávána jeho aktivní spolupráce, v průběhu všech fází projektu.
c) Návrh musí obsahovat tyto informace:
- název projektu (krátký, výstižný),
- anotaci (stručné shrnutí projektu),
- popis projektu (podrobnější představení projektu ve smyslu co, proč a pro koho je navrhováno),
- veřejný prospěch projektu (stručný popis toho, v čem spočívá hlavní přínos projektu),
- umístění projektu, případně informaci o jeho nevázanosti na místo,
- Předpokládané náklady na realizaci projektu
- Jméno a příjmení navrhovatele, adresu trvalého pobytu, kontaktní telefon a e-mail,
- doplňující situační nákres, fotodokumentaci či ilustraci.
d) Návrh se podává elektronicky prostřednictvím odkazu na web PAR https://mojeobec.kr-stredocesky.cz/portal/paroz/xxx.
e) Každý podaný projekt je okamžitě zpřístupněn pracovníkům Města, kteří provádí kontrolu jeho formální správnosti.
f) Kontakty a způsob podání projektu jsou uvedeny ve Výzvě vydané Radou Města Libčice nad Vltavou
5. Vhodné projekty
Podané projekty musí vyhovět následujícím omezením:
a) Projekt je veřejně prospěšný;
b) Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na pozemcích ve vlastnictví Města Libčice nad Vltavou.
c) Projekt se musí týkat úprav veřejného prostranství či budov v majetku města a realizace projektu musí být v kompetenci Města Libčice nad Vltavou.
d) Přípustné jsou pouze ty stavební záměry, které ve smyslu stavebního zákona nevyžadují stavební povolení.
e) Podporovány nebudou tzv. měkké projekty, tedy akce a aktivity, neboť tyto jsou součástí vyhlášených programů města;
f) Celková doba realizace projektu nesmí překročit 12 měsíců;
g) Projekt nesmí směřovat do bytového fondu města ani do bytových objektů jiných vlastníků;
h) Na stejný projekt nemohou být poskytnuty finanční prostředky opakovaně.
i) Roční provozní náklady nepřesahují 10 % z celkové částky návrhu.
j) Celkové předpokládané náklady na realizaci projektu nepřesáhnou alokaci dle schválené Výzvy;
- do návrhu rozpočtu projektu musí být zahrnuty veškeré výdaje projektu, bez ohledu na případné příjmy,
- veškeré příjmy generované projektem budou náležet do rozpočtu města,
- finanční prostředky alokované na projekty PAR nesmí být použity k jinému účel
k) Realizovány budou vítězné projekty, které součtem rozpočtů naplní stanovenou alokaci PAR dle Výzvy;
l) Projekt nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního nekomerčního charakteru, zejména náboženského či politického;
m) Cílem projektu nesmí být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů);
n) Přijatelná je pouze obecná rovina nápadu, nikoli konkrétní řešení (dodavatel, copyright aj.);
o) Projektem není návrh na změnu legislativy, návrh zavedení, změnu či rušení regulačního omezení (zákazy, dopravní značky), materiál předkládaný orgánům města ke schválení apod.;
p) Veškeré podané projekty jsou zveřejněny na webu Města Libčice nad Vltavou.
q) Není umožněno podávat projekty na zpracování projektové dokumentace či studie.
6. Hodnocení proveditelnosti projektu
Rada města provádí:
- formální kontrolu správnosti projektu.
- posouzení vhodnosti projektů z hlediska strategického rozvoje města, místní vhodnosti a prospěšnosti.
- u formálně schválených projektů je věcně příslušnou komisí Rady města hodnocena jejich proveditelnost, a to především se zřetelem na:
soulad projektu s požadavky stanovenými v bodu V. těchto Pravidel,
- přiměřenost předpokládaných nákladů projektu,
- přiměřenost předpokládané časové náročnosti projektu,
- skutečnost, zda projekt není v rozporu s plánovanými akcemi města,
- soulad se zákony a jinými právními předpisy.
Navrhovatel projektu je po vyhodnocení proveditelnosti vyrozuměn, zda je jím navržený projekt:
- proveditelný,
- proveditelný s úpravami,
- neproveditelný.
Navrhovatel má možnost provést dílčí úpravy projektu, aby vyhověl požadavkům na proveditelnost, a to do fáze před uveřejněním projektu k hlasování.
Do hlasování postupují projekty se statusem „proveditelný“.
Projekty, které prošly posouzením, obec zveřejní na webových stránkách a postoupí je k hlasování veřejnosti.
- 7. Hlasování
- O návrzích, které prošly vyhodnocením, bude veřejně hlasováno.
- Hlasovat může každý občan města a bude mít k dispozici 2kladné hlasy a jeden záporný.
- Termín pro zahájení a ukončení hlasování je uveden ve Výzvě.
- Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupný počítač v knihovně obce).
8. Výběr projektů k realizaci
Vítězné návrhy potvrdí Rada města.
Pokud získají dva či více projektů stejný počet hlasů, postupuje ten, který se svým rozpočtem vejde do alokované částky rozpočtu PAR. V situaci, kdy dva nebo více projektů mají shodný počet hlasů i částku rozpočtu, , rozhodne o výběru projektu los.
Pokud jsou dva nebo více vítězných projektů neslučitelné (místně nebo časově), je realizován ten s větším počtem hlasů.
Projekty budou dle dosaženého pořadí zařazovány do seznamu vítězných projektů, a to až do vyčerpání finanční částky na příslušný ročník PAR určené ve Výzvě.
9. Realizace projektů
Realizace vítězných projektů bude financována a realizována městem Libčice nad Vltavou.
Pokud skutečné náklady nedosáhnou předpokládaného rozpočtu, zůstane úspora městu.
Pokud dojde zásahem vyšší moci k prodloužení realizace projektu nad 12 měsíců, bude projekt dokončen.
Pokud dojde zásahem vyšší moci k nerealizovatelnosti projektu, nebude projekt dokončen.
Na realizaci projektu není právní nárok.
Výsledek realizace bude zveřejňován na stránkách města www.libcice.cz
Realizované projekty mohou být viditelně označeny.
10. Setkání s veřejností
V průběhu procesu PAR probíhají tyto typy setkání s občany a navrhovateli:
- veřejné představení projektů postupujících do hlasování, které umožní účastníkům především seznámit se s jednotlivými návrhy projektů a jejich navrhovateli.
Setkání svolává Město s dostatečným časovým předstihem.
11. Pracovníci Města a Rada města
O průběh PAR se starají pracovníci Města a Rada města a věnují se zejména:
- komunikaci s občany a navrhovateli projektů,
- přípravě a realizaci komunikační kampaně,
- navrhování termínů zahájení a ukončení jednotlivých fází,
- prověřování proveditelnosti projektů s věcně příslušnými komisemi Města Libčice nad Vltavou
- uveřejňování projektů v na webu města www.libcice.cz včetně uveřejňování hodnocení proveditelnosti zpracované příslušnými komisemi Města Libčice nad Vltavou, výsledků hlasování, informací o průběhu realizace projektů v záložce PAR,
- koordinace realizátorů a navrhovatelů projektů.
Rada města provádí formální kontrolu navržených projektů a spolupracuje s navrhovateli při odstranění nedostatků projektu.
12. Informovanost
Informování veřejnosti probíhá průběžně ve všech fázích procesu.
Město využívá všechny vhodné dostupné komunikační kanály, zejména pak:
- webové stránky,
- sociální sítě,
- kampaň ve veřejném prostoru,
- Libčické noviny,
- osobní setkání s veřejností.
Informace o časovém harmonogramu, setkáních, hlasování, projektech a průběhu jejich realizace jsou zveřejňovány na webových stránkách města www.libcice.cz.
13. Vyhodnocení procesu PAR
Celý proces PAR je pravidelně vyhodnocován a zlepšován.
Hodnotí se především:
- srozumitelnost komunikační kampaně,
- kvalita uskutečněných setkání,
- kapacita Úřadu pro realizaci dalšího ročníku PAR,
- výše nastavených alokací,
- úspěšnost realizace projektů.
Hodnocení probíhá jak na základě sběru informací v rámci procesu PAR, tak výstupů z v rámci hlasování a průběžně přijímaných připomínek občanů. Objektivní stanoviska a připomínky mohou být zohledněny v dalším ročníku.
Zásady byly schváleny Zastupitelstvem města Libčice nad Vltavou usnesením UZ-49-4/24 ze dne 10.9.2024.