Zásady

Zásady participativního rozpočtu Obce Zeleneč

(Zásady ke stažení také ZDE)

  1. Úvod


Participativní rozpočet (dále jen „PAROZ“) je nástroj, který umožňuje občanům obce přímo rozhodovat o věcném a finančním směřování určité části rozpočtu. Občané i organizace tak mohou předkládat vlastní návrhy projektů, hlasovat o nich a sledovat jejich realizaci. Cílem je podpořit komunitní spolupráci, zapojit veřejnost do rozhodovacího procesu a zlepšit kvalitu života v obci Zeleneč (dále jen „obec“).

  1. Garant participativního rozpočtu


Garantem PAROZ je obec. Koordinaci procesu zajišťuje pověřený zástupce obce, který je odpovědný za jeho průběh a správnost provedení.

 

  1. Průběh participativního rozpočtu


PAROZ probíhá v jednotlivých ročnících. Každý ročník PAROZ prochází těmito fázemi:

  • Vydání Výzvy starostou obce pro následující ročník

  • Podávání návrhů

  • Posouzení a zveřejnění návrhů

  • Hlasování a vyhlášení výsledků

  • Realizace vítězných návrhů


Starosta obce pro každý ročník vydá Výzvu, která stanoví:

  • Celkovou finanční částku na realizaci projektů

  • Minimální a maximální částku na jeden projekt

  • Harmonogram obsahující termíny pro:

    • Podávání návrhů

    • Posouzení proveditelnosti

    • Hlasování veřejností

    • Vyhlášení a schválení výsledků




 

  1. Návrh



  • Navrhovatelem projektu může být:

  • Fyzická osoba starší 15 let s trvalým pobytem v obci Zeleneč;

  • Majitel nemovitosti na území obce Zeleneč;

  • Organizace se sídlem na území obce Zeleneč (spolky, školy), včetně obce Zeleneč;

  • Neformální skupiny (školní parlament, obyvatelé jedné ulice apod).

  • Každý navrhovatel může navrhnout jeden i více projektů.

  • Návrhy nevybrané v předchozích ročnících mohou být opakovaně nominovány.

  • Očekávána je aktivní spolupráce navrhovatele s pracovníky Obecního úřadu až do ukončení realizace.


Návrh projektu lze podat dvěma způsoby:

Návrh musí obsahovat tyto informace:

  • Název projektu – stručný a výstižný.

  • Anotace – stručné shrnutí projektu ve dvou až třech větách.

  • Podrobnější popis – co, proč a pro koho je projekt navrhován, jaký je jeho účel.

  • Veřejný prospěch – popis hlavního přínosu projektu.

  • Specifikace místa realizace nebo informace o navrhované lokalitě.

  • Odhadované náklady na realizaci projektu – ideálně alespoň hrubý položkový rozpočet včetně budoucích provozních nákladů.

  • Přílohy – fotografie, situační nákres, mapa, vizualizace, dokumentace současného stavu, případně další doplňující materiály.

  • Kontaktní údaje navrhovatele – jméno, příjmení nebo název organizace, e-mail, telefon, adresa, věk.


 

Přípustné projekty:

  • projekt je veřejně prospěšný, přínosný pro obec a její občany;

  • realizovatelný v rámci rozpočtu a kompetencí obce, v souladu s právními předpisy a územním plánem;

  • je hmotné povahy, tzn. podporovány nebudou tzv. měkké projekty, tedy akce a aktivity, neboť tyto jsou součástí dotačního programu obce;

  • místem realizace musí být veřejný prostor – pozemek nebo budova ve vlastnictví obce nebo organizace zřízené obcí, přičemž prostředky nesměřují do bytového fondu nebo bytových objektů soukromých vlastníků;



  • negeneruje nepřiměřené budoucí provozní náklady;

  • částka uvedená v návrhu musí pokrýt kompletní náklady realizaci projektu. V případě, že navrhovatel zajistí další finanční podporu projektu z jiných zdrojů (např. formou daru fyzické či právnické osoby), mohou celkové náklady přesahovat stanovenou maximální částku. Účelový dar bude jednorázově převeden na účet obce. Tato forma financování musí být uvedena v návrhu projektu;



  • doba realizace nepřekračuje 12 měsíců (ve výjimečných případech 18 měsíců).


 

  1. Hodnocení a schvalování projektů


Starosta obce jmenuje pracovní skupinu pro posouzení přípustnosti podaných projektů. Členy skupiny budou zaměstnanci obecního úřadu, vybraní členové výborů zastupitelstva a zástupci veřejnosti. Návrhy projektů budou předány pracovní skupině, která zhodnotí jejich realizovatelnost, majetkoprávní vztahy a očekávané náklady. V případě nesouladu s pravidly bude navrhovatel vyzván k úpravě návrhu.

Průběh kontroly:

  • Administrativní kontrola:Ověření splnění podmínek.

  • Odborné posouzení:Proveditelnost a rozpočet.

  • Možnost úpravy projektu:Ve spolupráci s obcí.

  • Schválení seznamu projektů pro hlasování.


 

  1. Hlasování o realizaci projektů



  • Hlasovat mohou obyvatelé starší 15 let trvale žijící v obci Zeleneč. Ověření identity probíhá ručně podle jména, příjmení, adresy a čísla popisného, a to výhradně v souladu s GDPR – konkrétní volby zůstanou vždy anonymní.

  • Hlasování probíhá prostřednictvím online platformy MOJE OBEC.

  • Občanům bez vlastního přístupu k internetu bude umožněno hlasovat s využitím technických prostředků obce.

  • Každý hlasující má k dispozici 3 hlasy, které může rozdělit mezi navržené projekty. Jednomu projektu lze přidělit maximálně 3 hlasy.



  1. Realizace vítězných projektů



  • Do fáze realizace budou postupně zařazeny projekty s nejvyšším počtem obdržených hlasů až do výše celkové částky stanovené pro PAROZ pro daný ročník.

  • V případě shody počtu hlasů u posledního možného realizovatelného projektu do výše celkové částky stanovené pro PAROZ pro daný ročník rozhoduje výše předpokládaných nákladů, v případě shody v tomto kritériu rozhoduje los.

  • Vítězné projekty se stávají součástí investic realizovaných obcí Zeleneč, která ze jejich realizaci přebírá veškerou odpovědnost. Smlouvu s realizátorem projektu uzavírá vždy obec.

  • Obec zajistí realizaci projektů, která je 12, ve výjimečných případech 18 měsíců od vyhlášení výsledků.

  • Obec si vyhrazuje právo projekt nerealizovat v přesně navrhovaném rozsahu nebo projekt nerealizovat vůbec. Případné změny projektu budou konzultovány s navrhovatelem daného projektu.


 

  1. Informovanost



  • Informování veřejnosti probíhá průběžně ve všech fázích procesu.

  • Obec využívá všechny vhodné a dostupné komunikační kanály – webové stránky obce, sociální sítě a tištěná média.


 

  1. Transparentnost a zpětná vazba



  • Seznam podaných návrhů a výsledků hlasování budou veřejně přístupné na platformě MOJE OBEC.

  • Zastupitelstvo obce může v odůvodněných případech rozhodnout o odchylce od schválených pravidel.

  • Navrhovatel má možnost podat námitku k průběhu procesu zastupitelstvu obce.

  • Po realizaci části projektů starosta obce vyhodnotí přínosy PAROZ a jeho pokračování dalším ročníkem.



Zásady participačního rozpočtu byla projednána a schválena Zastupitelstvem obce Zeleneč dne 19.6.  2025 usnesením č. UZ-46-3/25.